tisdag 24 oktober 2017

Lite tankar kring #metoo

Lite funderingar kring #meToo

Få ”hashtag rallyn” (hittar inget bättre ord just nu) har gjort mig så deprimerad som #metoo. Jag har förstått att vi har ett problem i världen Se tidigare inlägg https://noerdfarbrorn.blogspot.se/2015/10/alla-man-ar-potentiella-valdtaktsman.html ) men jag trodde ärligt inte att det var på denna groteskt stora skala som det faktiskt är. Män som beter sig som svin, män som tar sig rättigheter med andra människors- (oftast kvinnors) kroppar. Jag trodde vi hade kommit längre, jag hade fel.

Män som på något sätt känner sig berättigade till att kommentera, ta på, stoppa in sig själva i kvinnor. Jag blir så frustrerad och förbannad. Många är vad jag skulle kalla återfallsförbrytare omgivna med medskyldiga, De medskyldiga är all som vet, ser hör men ändå inte säger ifrån. Det är ett under att det finns en ända kvinna som faktiskt litar på en ända man med tanke på det som nu kommer fram.
Jag vill uppmana alla som blir utsatta att anmäla, om inte annat för att göra omgivning uppmärksam och i förlängning försöka få till en samhällelig förändring.

I kölvattnet på #metoo har det dykt upp anklagelser (anmäl och få det utrett) och böner om förlåtelse ” – Jag har inte fattat att jag har gjort folk jävligt illa. Jag har inte fattat att mitt beteende har varit grovt föråldrat” -Martin Timell (enligt bla expressen https://www.expressen.se/noje/martin-timell-bryter-tystnaden-och-erkanner-/ ) Klart som fan han viste, men eftersom hans chefer låtit honom hålla på har han inte behövt ta ansvar. Ingenting kan få mig att tro att de inte viste, kanske inte om allt han eventuellt har gjort, men om jag inte missminner mig har hans beteenden varit på tapeten förut, så helt ovetande kan de inte ha varit. (denna artikel är från 2015 https://www.expressen.se/noje/lulu-carter-hotar-att-anmala-martin-timell/ )

Men det här är tyvärr inte bara ett problem i kändisvärlden, vilket hade varit tillräckligt jävligt, utan ett problem/helvete som drabbar i princip alla kvinnor (kan finnas några få undantag) i olika utsträckning förstås, men ändå helt orimligt.

Vi måste alla, oavsett kön, sexuell läggning och whatever hjälpas åt för att vända detta. Utbilda era barn, elever, kollegor eller vem ni nu kan komma åt. Anmäl de som utsätter er eller de ni ser som förgriper sig på andra, skrik, slåss väsnas så att de inte kan komma undan.


Stötta gärna de organisationer som finns, som till exempel https://www.roks.se/ och http://fightingagainstrape.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar