måndag 5 oktober 2015

Alla män är potentiella våldtäktsmän

Apropå en diskussion jag följde på twitter för ett par dagar sedan, och det var inte första gången jag såg den heller. Det börjar ofta med att någon, oftast kvinna, säger något som låter som ”alla män är potentiella våldtäktsmän” Ibland ordagrant. Inga konstigheter. Därefter dyker det snabbt upp någon/några män som ”vafan jag skulle aldrig våldta någon” ”sluta dra alla över en kam” ”jag är ingen våldtäktsman” och så vidare. Va fint, bra, fortsätt så, men det har inget med saken att göra.

Flera kvinnor brukar sedan dyka upp och försöka förklara. Oftast går det inget vidare men jag beundrar dem för att de försöker, ihärdigt och på flera sätt. De bemöts av oförstående och ibland ganska grova påhopp. Konstiga liknelser som att jämföra en smäll på käften med en våldtäkt! Va fan! Visst kan en käftsmäll vara kränkande men det är inte samma sak som våldtäkt, våldtäkt handlar om makt, förnedring, misshandel, tortyr och är något av det värsta en människa kan utsätta en annan människa för.

Men återigen, detta har inte med grund påståendet att göra. Alla män är potentiella våldtäktsmän. Så är det bara. Jag skulle aldrig våldta någon, men jag kan förstå att en kvinna inte kan se det på mig.

Låt mig ta ett exempel, jag är ute och går det är lite halvmörkt ute och framför mig går en kvinna. Jag råkar hålla ungefär samma avstånd under en period och märker då att hon ökar takten. Jag blir inte förnärmad eller provocerad av detta utan inser att hon är rädd. Då saktar jag naturligtvis in, kanske går över på andra sidan gatan eller vad det kan vara som kan få henne att känna sig tryggare. Detta är inget personlig hon har emot mig utan den bisarra verklighet som många kvinnor lever i där de inte kan vara trygga. Eftersom för dem ÄR varje man en potentiell våldtäktsman.

Så respektera detta och försök ha lite medkänsla istället för att bete er som arslen, det förstärker bara intrycket av att män är oberäkneliga kräk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar