tisdag 16 februari 2016

Jobba med nyanlända – hur kul som helst

Jag arbetar för tillfället på en gymnasieskola. I huvudsak ligger min undervisning på språkintroduktion. Det vill säga elever från andra länder som har varit här mellan 2 veckor till två år och skall läsa in grundskolenivå. Detta är oerhört stimulerande och utmanande. I en del grupper har jag bara elever från Afghanistan, dessa har oftast några års skolgång med sig fast inte alltid. De kan ingen svenska när de kommer men ibland kan de hyfsad engelska och då brukar det lösa sig rätt bra.

De flesta av eleverna är dessutom väldigt hjälpsamma med varandra och hjälps åt så att alla ska förstå vad vi gör.





Så här kan det se ut efter en geografilektion. Tack vare google translate så skriver jag även upp en del ord på persiska, enligt eleverna tillräckligt likt Dari för att de skall förstå. Första gången så skrattade de eftersom jag även skrev persiskan från vänster till höger. Nu skriver jag persiskan från höger (oftast :-))

I en grupp som jag har i SO så är det ungdomar från många länder, så då såg det ut så här på tavlan innan jag var klar :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar