Har nu läst igenom en krönika i
Expresen om smörknivar och slöjdens onödighet.
http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/hur-manga-smorknivar-tal-sverige/
Kanske något av det skummaste jag läst på länge angående ämnen
i skolan. Jag håller alltså inte med skribenten.
Visst är det så att det kanske kan
behöva sållas bland ämnena i skolan, men att ta bort slöjd är
fel väg att börja. Vi lever i ett abstrakt samhälle med många
abstrakta kurser i skolan, slöjden är ett av ämnena som lär ut
hur man översätter det abstrakta till det verkliga. Tänkt dig jälv
att försöka sätta ihop en IKEAmöbel utan att någonsin lärt dig
tolka ritningar av det sämre slaget, inte helt lätt inte eller hur?
För att inte tala om det faktum att
slöjden hjälper barn att behålla och utveckla sin kreativitet i en
ugn och trygg miljö. Istället för i skumma kojjor i skogen :-) Och
vad blir nästa steg? Ta bort bild och musik?
Något som nämns i artikeln är
livskunskap. Den kan tas bort däremot. För den finns bara där för
att barnen inte får med sig detta hemmifrån, inte skolans uppgift
riktigt, eller? Uppfostran och folkvett kanske man kan lära sig
utanför skolans väggar?
Lite provokativt kanske, men kan hon så
kan jag ;-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar