måndag 21 december 2015

Nationella prov - administrativt gissel?

När det gäller det här med nationella prov. Nu i december sitter mattelärare i hela landet och försöker tolka rättningsanvisningar och instruktioner till ett omfattande prov som de inte själva har satt ihop. Jag tycker att det är en bra tanke med ett likadant prov för alla, men för att även rättningen sall bli rättvis så borde alla prov rättas av en och samma instans som satt ihop provet.

Tänk er en jättesal med massor av lärare eller lärarstudenter som är särskilt utbildade för att rätta sagda nationella prov. Då skulle rättningen bli mer rättvis och dessutom skulle man få statistik för alla deltagare på en gång. Självklart skulle detta kunna göras för alla nationella prov. Jag tror att detta skulle lätta på en hel del stress som många lärare har i slutet på, främst, vårterminen.

Detta borde vara genomförbart även om det skulle ta en hel del planering och administration, något som många politiker har lovat skulle minska för lärare. Så lägg det på skolverket istället :-) Vi lärare kan dela ut,vakta och skicka tillbaka proven. Så kan de som designat proven se till att rättningen blir så rättvis som möjligt utan massvisa tolkningar. Tolkningar som kan förvrängas av allt möjligt, så som erfarenhet, humör, inställning till just den eleven.


Det skulle bli en win win för alla tror jag. Jag är även rätt säker på att jag inte är den enda läraren som har dessa tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar