fredag 11 december 2015

Alkohol - onödigt i tv

All denna alkohol på tv. Varför? Om kan kollar lite på svenskproducerad tv, olika dokusåpor och kändisar som umgås med varandra så är det alltid alkohol med i bilden. Varför?

I dokusåpor antar jag att det handlar om att folk beter sig mer när de är påverkade. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så vet man precis vad man gör även när man har druckit, man bryr sig bara mindre om eventuella konsekvenser eller andras känslor för den delen. Sen kanske det är lättare att ”styra” påverkade människor, eller i alla fall få dem att göra korkade grejer. Minns en gång när jag bläddrade förbi Big Brother och en kille stod och pissade i en väska. Kanske inte hans stoltaste ögonblick...

Och alla Pluras program verkar innehålla en hel del vin och så. Verkar onödigt då det inte verkar tillföra något särskilt, och samma sak med Så mycket Bättre, sjunger man bättre med alkohol i blodet?

Dessa människor är förebilder och som det är filmat ser det ju ut som att de dricker nästan oavbrutet (fast de gör ju förhoppningsvis inte). Det blir en skev bild helt enkelt. Eller vägrar de ställa upp om de inte finns alkohol med i bilden?


För faktum är ju att det går bra att umgås utan alkohol. Jag har gjort det hela livet och fler med mig. Man har inte tråkigare för det, är inte tråkigare för det, men man kan köra hem själv sen :) Tror många skulle må bättre av att dricka mindre, eller kanske inte dricka alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar