lördag 26 december 2015

Alkohol - låt bli om du har barn

Nu när det är jul och nyår på gång igen så tänker jag lite extra på alkohol. Det gör jag varje högtid. Jag dricker inte själv och har aldrig gjort (aldrig brytt mig om att ”lära” mig dricka), men många andra svenskar dricker. Och då särskilt på olika högtider, det hör liksom till på något sätt. Men varför, det fyller ingen vettig funktion. Folk blir bara fulla och och det skapar stress och obehag på alla möjliga sätt. Alkoholrelaterat våld är inte ett skämt utan en obehaglig verklighet för många, båda vuxna och barn.

Barnen är de största offren här de kan inte värja sig från vuxnas drickande. De flesta vuxna kan drick ”med förstånd” som det så fint heter. Jag ser dock inget förståndigt med att dricka alkohol. För mig har alkohol i princip bara två användningsområden, tvätta sår och lösa upp vissa typer av fläckar.

Jag har genom åren ofta fått frågan om varför jag inte dricker. Som om det är det som är det konstiga alternativet. Jag har dock aldrig ställt motfrågan, varför dricker du? Det borde man nog göra lite oftare. Om du dricker alkohol, hur ofta frågar du dig själv varför?

Jag har egentligen ganska radikala åsikter om alkohol som skulle stöta en del människor om jag sa dem rakt ut :) Jag anser till exempel att:

  • Så länge du har barn hemma så bör det inte finnas alkohol i hemmet.
  • Man skall aldrig någonsin bjuda minderåriga på alkohol. Barn som får alkohol hemma dricker mer än de som inte får något hemma.
  • Man är alkoholist om man dricker regelbundet och inte kan låta bli. Varje helg räknar jag som regelbundet.
  • Sverige behöver skärpa kontrollen av krogar som låter sina kunder dricka sig redlösa. Lagen finns men hur efterföljs den?
  • Om man arbetar med ungdomar eller barn bör man föregå med gott exempel och hålla nere sin konsumtion. Inte som en del yngre kolleger (arbetar som lärare) som jag har haft genom åren som ”festar loss” på samma ställen som sina elever. Kan leda till märkliga situationer...

Alkoholism är en sjukdom och alkoholister behöver naturligtvis få hjälp och vård, det svåraste kanske är att få de som har problem att inse att de behöver denna hjälp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar